Projekt összefoglalás
A térinformatikai rendszerek egy igen nagy ágát képezik a kormányzati, önkormányzati, kistérségi térinformatikai rendszerek, hisz ezen hivatalok, intézmények napi munkájuk során rendkívül nagy mennyiségu térképi, attributális és dokumentum jellegu adattal dolgoznak. Az önkormányzati térinformatikát elsosorban építéshatósági, foépítészi, településgazdálkodási/üzemeltetési, illetve ezekkel szorosan összefüggo feladatok támogatására használják, a rendszer mintegy „átfogó ernyoként” képes a meglévo nyilvántartórendszerekhez kapcsolódni és az ott kezelt adatokat értékesebbé, közérthetobbé tenni. Autodesk MapGuide 6.5 alapokra épülo térinformatikai rendszer már bizonyította, hogy képes megfelelo biztonsággal kiszolgálni a hivatal dolgozóit és, az Internetes térképi portálnak köszönhetoen, egyazon adatbázisból a nagyközönséget is. Az operációs rendszer független adatmegjelenítésének és a még rugalmasabb adatkezelésének, adatfrissítésének megvalósítása érdekében cégünk úgy határozott, hogy téradatbázisok segítségével Autodesk MapGuide Enterprise szoftver környezetbe integrálja a meglévo térinformatikai rendszert, így a térképi adatbázisok és a hozzájuk kapcsolt önkormányzati nyilvántartások együttes kezelésének leghatékonyabb, legmegbízhatóbb eszközrendszere áll rendelkezésre. Az így elkészült rendszer már több nagyvárosban muködik. Ezek közé tartozik a mosonmagyaróvári és zalaegerszegi mellett a Veszprém Megyei Jogú város Polgármesteri Hivatalában kiépített térinformatikai rendszer is.
Az Autodesk publikáló szoftverének fejlodésével Nagykanizsa MJV Polgármesteri Hivatalában 2015 elején megtörtént a MapGuide Enterprise-ról az Autodesk Infrastructure Map Server-re történo áttérés.
Kihívás
Az önkormányzati térinformatikai rendszerek kialakítása során komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a folyamatosan növekvo térképi információk könnyen értelmezhetok és egymástól jól elkülöníthetok legyenek, amellett, hogy képes legyen a meglévo nyilvántartórendszerekhez kapcsolódni és az ott kezelt adatokat értékesebbé és közérthetobbé tenni. Mindazonáltal, nem elhanyagolható szempont az sem, hogy biztonságosan ossza meg a téradatokat, így pedig hozzájáruljon az eredményes döntéshozatalhoz, valamint az elektronikus ügyintézési rendszer támogatásához. Az ügyfelek számára elso számú szempont, hogy gyors és megbízható információkhoz juthassanak az adott telekre, területre vonatkozó eloírásokkal kapcsolatban. Emiatt pedig a Hivatal számára elengedhetetlenül szükséges, hogy az önkormányzati tulajdonban lévo vagyon változásáról folyamatos, naprakész nyilvántartást vezethessen. A cél egy egységes közmu-nyilvántartási rendszer kialakítása, tekintve, hogy számos esetben a Hivatal feladata a közmu-egyeztetési és az ezekkel kapcsolatos engedélyezési feladatok ellátása is.
Egységes közmu-nyilvántartási rendszer
Egységes közmu-nyilvántartási rendszer a megoldás a különbözo helyi közmuszolgáltatók által átadott adatok, digitális közmutérképek és kapcsolt leíró adatok integrálására. A városgazdálkodási feladatok ellátásakor már az adatlapokkal is összekapcsolhatjuk a városgazdálkodásban érintett térképi objektumokat, továbbá egy testreszabott felületen keresztül vihetjük fel a nyilvántartott objektumokat, tölthetjük ki a hozzákapcsolt adatlapokat. Ennek kapcsán például kialakítható egy olyan adatszolgáltató felület is, mely szerzodéses ügyfelek, tervezovállalatok, közmuszolgáltatók, társ intézmények számára közvetlen adatszolgáltatást biztosít a WEB-es felületen.
A városgazdálkodási alrendszerrel pontosan nyomon követhetové válik, hogy mikor kell a köztéri növényeket locsolni vagy milyen köztéri bútorokat kell karbantartani, mikor melyik útszakaszt, járdát kell tisztítani és mindez mennyi idot és pénzt emészt fel. Napjainkban alapveto igény a belso hivatali gyors tájékoztatás mellett a „nyitott és átlátható hivatal” elvén muködo hivatali portál üzemeltetése, amelyben fontos szerep jut a térképi alapú publikálásoknak is. A Szabályozási tervek és a különbözo statisztikai térképek publikálása mellett, nagy hangsúly helyezodik a lakosság számára hasznos helyi információk (hivatalok, közintézmények, közlekedés) megosztására is. Az Információs modul kialakítása elsosorban az Internetes nagyközönség igényeit szolgálja, segítségével a legfontosabb államigazgatási szervek, cégek, vállalkozások, kulturális helyek, látványosságok, stb. gyorsan megkereshetok, térképrészleteik nyomtathatók.
Autodesk MapGuide / Infrastructure Map Server alapú fejlesztések
Az imént megfogalmazott kihívásokra az Autodesk termékei szélesköru megoldást nyújtanak, hiszen a vállalat korszeru térinformatikai megoldásai, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetoen, alkalmasnak bizonyultak a szakmai igények kielégítésére az önkormányzati térinformatika területén is. Az AutoCAD Map 3D - szoftver a téradatok létrehozásának és kezelésének vezeto mérnöki platformja - az Autodesk MapGuide Enterprise és az Oracle szoftverre épülo Topobase, majd a ketto egyesítésébol létrejött Autodesk Infrastructure Map Server (AIMS) lehetové tette a Polgármesteri Hivatalok számára, hogy teljes képet lássanak, jobb döntéseket hozzanak, és az infrastruktúrához tartozó vagyont sokkal hatékonyabban kezeljék.
Megoldásunk integrálja az infrastruktúra-tervezést és -kezelést, könnyu hozzáférést biztosít a pontos tervekhez, valamint a tér- és eszközgazdálkodási információkhoz a szervezeten belül. Ez e olyan nyílt és rugalmas keretrendszer, amely könnyen konfigurálható adott, speciális folyamatok támogatására, és ami drága jogvédett eszközök és köztes szoftverek használata nélkül integrálható a meglévo üzleti rendszerekkel. A szabványos iparág-specifikus adatmodellek, munkafolyamatok és üzletviteli szabályok lehetové teszik a termék gyors bevezetését, ezáltal a befektetés gyors megtérülését is garantálják. Az eredményes infrastruktúra-fejleszto folyamatokat biztosító szoftver javítja az adatminoséget, biztonságosan osztja meg a téradatokat, valamint segítséget nyújt egy átfogó kép kialakításához és a jobb döntések meghozatalához.
Az eredmény
A polgármesteri hivatalok életében a HungaroCAD Kft. által fejlesztett térinformatikai rendszer számos elonyös megoldást kínál a tervek, a nagyobb termelékenység és jobb adatminoség/adatmegosztás érdekében. A földhivatali alaptérkép mellett az Önkormányzat számára egy másik fontos térképi adatbázis a Szabályozási tervdokumentáció.
Az ezt kezelo modul szinte felfogható egy virtuális Építésügyi Tájékoztatási Irodának, ahol gyors és megbízható információhoz juthatunk a város területeivel és ingatlanaival kapcsolatos eloírásokról, határozatokról. Megnézhetjük a város szabályozási tervének bármely részletét, információt kérhetünk egyebek mellett arról, hogy az övezetben melyik beépítési mód alkalmazható, mennyi a megengedett legnagyobb beépítettség a telekterület százalékában vagy épp mekkora a megengedett legnagyobb építménymagasság. Emellett, az egyes helyrajzi számokra vonatkozó övezeti eloírás megtekintheto vagy akár ki is nyomtatható.
Moduláris felépítés
A rendszert tetszés szerint összeválogatható modulok alkotják, melyek mindegyike elore rögzített adatmodellel rendelkezik.
- Forgalomtechnika, irányító információs táblák, burkolati jelek, fekvorendorök
- Buszvárók, buszváró épületek, padok, szemetesek
- Fizeto parkolók (zónák, parkolóórák)
- Hidak, vasúti átjárók, jelzolámpás csomópontok
- Közmuvek
- Közterületi eszközök (utcabútorok, játszószerek, kutya-toalettek, sportszerek)
- Nyílt vízfolyások (árkok)
- Parkok
- Síkosságmentesítés, úttisztítási járattervek
- Szobrok, muemlékek, emléktáblák, épületplasztikák, díszkutak, ivókutak
- Szemetes-konténer tárolók, szemetes ürítési járatterv
- Erdok
- Fanyilvántartás (fakataszter)
- Közvilágítás, díszvilágítás
- Temeto sírhelyek
- Tavak, víztározók
- Reklámtáblák, vitrinek
- Vagyonkataszter
Jelentosebb önkormányzati referenciák