Budapest Airport - Muszaki-térinformatikai rendszer muködésben
A Budapest Airport Zrt. által muködtetett Liszt Ferenc Nemzetközi Repülotér egy kisváros, Budapest peremén, saját létesítményekkel, épületekkel, utakkal, közmuvekkel stb. Egy olyan kisváros, amely, ha kizárják a nagyvilágot, akkor is muködik, fenntartja önmagát. Ennek a zárt egységnek a muködtetésében játszik mára komoly szerepet a HungaroCAD Kft. által fejlesztett, karbantartott és folytonosan továbbfejlodo térinformatikai rendszer. A több mint 20 éve muködo térinformációs rendszer 2017 tavaszára teljesen megújult, összhangban a megrendelo igényeivel.
Autodesk Infrastructure Map Server alapon
A korábbi MapGuide környezet lecserélésre került és immár az összetett (tér)adatbázisok kezelésére és megjelenítésére képes Infrastructure Map Server (GIS alkalmazásszerver) a rendszer fo motorja, aminek segítségével az adatkapcsolatok elérése egységes API (alkalmazás programozási felület) segítségével történik. A rendszer másik meghatározó eleme a GIS adatbázis szerver, ami MS SQL Server 2014. Majd minden adat ebben tárolódik, ezért több fontos, és a mai elvárásoknak megfelelo, követelmény, úgymint változáskezelés, historikus adattárolás, adatkonzisztencia, adatok elérhetosége és adatcsere a rendszerek között, teljesül.
Meglévo adatok tisztítása, szabványosítása
A régi rendszer által használt állományok közvetlen migrációjára nem volt lehetoség, emellett a már korábban felmerült adategységesítési igény megvalósítására most jött el az ido. Kidolgozásra került az alap-, közmutérképi és építészeti fóliaszabvány vonalstílus definíciókkal és rajzsablon fájlokkal. A rendszer alapját adó dwg rajzi állomány, ami tartalmazza mind az alap-, mind a közmutérkép összes rétegét, tisztítása és fóliaszabványosítása megtörtént. Ugyanakkor, az eleddig a repülotér helyi koordináta-rendszerében lévo és megjelenített geometriai állomány transzformálásra került EOV-ba, ami több szempontból is elonyös (felmérések EOV-ban készülnek, így nincsen szükség a továbbiakban konverzióra, egyes szakterületek igénye, mobil eszközre optimalizált felületen GPS használata). A tisztítással és szabványosítással egy idoben új, a szabványhoz jobban illeszkedo, objektumadat kapcsolatok is kialakításra kerültek.
Interface kapcsolatok
Egy korszeru térinformatikai rendszertol elvárt igény, hogy kommunikálni tudjon a vállalatnál muködo különbözo rendszerrel/rendszerekkel. Kommunikáció alatt nem mást, mint adatcserét értünk. Az új rendszernél két rendszerhez épült ki kétirányú adatcsere. A SAP rendszerrel elore meghatározott adatkör szinkronizálása történik naponta egyszer, míg az ELO DMS-ben kerül tárolásra minden dokumentum, így a térinformatikai rendszeren keresztül feltöltött is.
Korszeru jogosultságkezelés és moduláris felépítés
A térinformatikai rendszer web-es felületére történo beléptetés Active Directory-n keresztül történo azonosítással lett kialakítva. A rendszer elemeihez, úgymint térképeihez, adataihoz, dokumentumaihoz és moduljaihoz, történo hozzáférés a jogosultság-kiosztás felületén, vagyis az adminisztrációs központban történik az arra jogosult kulcs felhasználó(k) által.
A rendszerben három térkép található, most már mindegyik EOV rendszerben, saját modulfelépítéssel. A bejelentkezés után megjeleno alap-, vagy helyszínrajzi térképhez kapcsolódik a legtöbb modul, amelyek láthatósága/elérhetosége természetesen szabályozható akár minden egyes felhasználóra. A modulok a két fo csoport egyikébe tartoznak:
- adatmodul: indításakor adat töltodik az aktuális térképre (pl. DWG modul, hasznosított területek, közmu szakágak)
- funkciómodul: indításakor az aktuális térkép objektumaival dolgozik és/vagy adatbázis muvelete(ke)t végez (pl. keresés, megjegyzés rajzolás, szurések-lekérdezések, nyomtatás)
Adatlapok - Dokumentum feltöltés
Telephelyi bontásban minden épülethez, szinthez és helyiséghez tartozik egy külön html oldalon megnyíló adatlap, képekkel, leíró adatokkal, rajzokkal, dokumentumokkal, történettel. Ez tulajdonképpen a korábbi rendszerben is meglévo létesítménykönyvi állomány. Az állomány biztonságos publikálása a jogosultsági szintek elozetes definiálásán keresztül történik. A leíró adatok fo részei:
- Általános rész, ami -többek között- tartalmazza az épület helyiségeinek számát, különbözo méreteit, tuzveszélyességi besorolását, bérlok adatait.
- Gépészeti rész, ami tartalmazza a vezetékek (futés, villany, víz stb.) adatait, az összes fobb berendezés ismertetését.
Dokumentum feltöltési jogosultság esetén a feltöltött dokumentum az ELO DMS rendszerben kerül tárolásra. A térinformatikai rendszeren keresztül az ELO DMS-ben tárolt dokumentum(ok)hoz történo hozzáférés szintén jogosultságkezelt.
Az "intelligens létesítmény adatlap" lehetoséget nyújt a különbözo osztályoknak (jogosultsági szint szerint) az adatbázis -általuk karbantartandó részének- távolból történo szerkesztésére is.
Riportok
A rendszer elore definiált adó és ingatlan riportokat tartalmaz, ami megkönnyíti mindkét osztály munkáját azzal, hogy a surun használt információ(k)hoz nem kell mindig összeállítani az adott lekérdezést. A riportok egy gombnyomásra Excel formátumba konvertálhatók.
Épület szintrajzok, mobil eszközre optimalizált felület
Mindkét elem újdonságként jelenik meg a térinformatikai rendszerben. Jelenleg egyetlen épületszárny (építészeti) szintrajzainak vektoros feldolgozása történt meg, ami magába foglalta az építészeti fóliaszabvány alkalmazását, a helyiség-lehatárolások és objektumadat táblák elkészítését. Így az arra jogosult felhasználók ezen helyiségek adatait megtekinthetik a térinformatikai rendszer felületén, akár történeti bontásban, módosíthatják és dokumentumot tölthetnek fel. Ezenkívül az épületszárny egyik emeletének szakágai is feldolgozásra kerültek leíró adataikkal együtt, valamint a pontszeru objektumok esetében a vékony kliens (felhasználói web-es) felületrol történo adatbevitel/adatmanipuláció is engedélyezett, természetesen megfelelo jogosultság mellett.
A mobil eszközre optimalizált felület legfobb feladatai a hordozható eszközökön történo adatmegjelenítés és limitáltan az adatmódosítás lehetoségének megteremtése úgy, hogy a felhasználó a terepen (épületen kívül) tevékenykedik. Muködése támogatja az érintoképernyo használatát, megjelenítése reszponzív (alkalmazkodik a képernyo méretéhez). A felület használatához a mobil eszköznek szüksége van a belso hálózat (GIS alkalmazásszerver) elérésére, ami azonban egy másik https-es intranetcímen érheto el, mint a desktop környezetbeli, illetve a lokalizációs szolgáltatás használata esetén GPS jelre is. A felület használata a vékony klienshez (web-es felülethez) hasonlóan jogosultságkezelt, bejelentkezés szükséges a használatához.
Karbantartás
A rendszer adatait, legyen az geometriai vagy leíró, és dokumentumait folyamatosan karban kell tartani. Az új rendszerben a változáskezelés és a historikus adattárolás megkövetelt, így az alkalmazás karbantartói (vastag kliens) oldalon az AutoCAD Map 3D szoftver és a HungaroCAD által fejlesztett, testreszabott eszköztár és felhasználói felület, az úgynevezett BUDTools, biztosítja ezen elvárásokat. A BUDTools alapveto funkciója és célja a rendszerben tárolt adatok konzisztenciájának, historikus kezelésének biztosítása és megorzése, a feltöltött adatok megfeleloségének, megkötéseinek érvényesítése, tartalom validálása a feltöltés elott.
Nagyvállalati térinformatikai rendszer a Richter Gedeon gyógyszergyárnál
Adatmodellek és szabványok
A Richter Gedeon gyógyszergyárnak elkészített nagyvállalati térinformatikai rendszer kidolgozását cégünk a különbözo adatmodellek és szabványok kidolgozásával kezdte, így minden szakági objektum, vonal, vagy más rajzi elem rendezetten kerül a rajzokban tárolásra, azaz úgy jelenik meg, hogy bárki számára egyértelmuen nyomon követheto. A rajzok egységes képe megkönnyíti azok átláthatóságát, nyomtathatóságát, átadhatóságát és más rendszerekbe, illetve nyelvekbe történo konvertálhatóságát. Alapfeltétele a muszaki rajzokon alapuló automatizmusok bevezetésének.
Autodesk MapGuide, majd Map Server alapú térinformatikai rendszer
A Richter Gedeon muszaki információs rendszere is Autodesk MapGuide, illetve frissítése után Autodesk Infrastructure Map Server (AIMS) alapú megoldás, ami felhasználói, vékony kliens oldalon csak WEB böngészot igényel. A rendszer alapadat-szolgáltatását AutoCAD alapú munkahelyek végzik. Ezeknek a munkahelyeknek a feladata egyrészt, hogy a muszaki rajzokból a MapGuide/Map Server számára megfelelo formátumú szabványos vektoros rajzokat állítsanak elo, másrészt az adatok megfelelo kapcsolódását biztosítsák. Célunk olyan felhasználói felület kialakítása volt, amely mindenki számára -különleges eloképzettség nélkül is- könnyen használható. A sokrétu funkcionalitást hierarchikus struktúra szerint tárjuk a felhasználó elé, ennek köszönhetoen a felhasználói felület mindig egyértelmu, könnyen kezelheto. A felhasználói felület középpontjában minden esetben a térkép és a keresési szempontok, valamint a keresési eredményeket megjeleníto felület áll.
Közmu integrációk
A jól felépített, strukturált alaptérkép már fogadni tudja a különbözo szakági közmutérképeket. Természetesen itt is kiemelt hangsúlyt kell fektetni a topológikus felépítésre és az egyes objektumokhoz kapcsolódó adatbázisokra. A Richter Gedeon megbízásából külso vállalkozók folyamatosan mérik a különbözo közmuhálózatokat, melyekbol szabványos CAD rajzokat készítenek. A szabványosított rajzokra, az alaptérképhez hasonlóan, a térinformatikai rendszerbe történo integráció vár, mely biztosítja a topológia meglétét, a rajz pontosságát, a különbözo dokumentumok (fotók, dwg formátumban tárolt részletrajzok stb.) és adatbázisok kapcsolatát.
Vannak olyan cégek, melyek speciális technológiát alkalmazva a csorengeteget a hozzájuk tartozó szerelvényekkel együtt 3D-ben mérték fel. Az Autodesk háromdimenziós DWF technológiájának köszönheton, ezek az állományok is a WEB-es felületen keresztül tekinthetok meg és valós idoben lehet mozogni a csohálózatok rengetegében. A közmuobjektumok szinte mindegyikérol adatok kérhetok le, riportok készíthetok a tengernyi objektumról vagy azok tetszés szerint nyomtathatók.
Adattárház
A Richter Gedeonnál nagy mennyiségu muszaki rajztömeg és dokumentáció áll rendelkezésre. Ezeket az állományokat valahol tárolni kell ráadásul úgy, hogy gyorsan meg lehessen találni oket, mindig tudjuk, hogy éppen melyik a legfrissebb verzió, illetve ki dolgozik éppen rajta. Az átláthatóság és kezelhetoség miatt a térinformatikai rendszert a HungaroCAD Kft. egy speciális dokumentumkezelo rendszerrel egészítette ki. Cél, hogy a már fóliaszabványosított rajzokat a hozzájuk tartozó tervdokumentációval együtt megfeleloen kezeljük, azokat -a jogosultsági szint betartása mellett- a térinformatikai rendszerbol gyorsan és hatékonyan elérhessük. Az állományok közvetlen hozzáférését nem engedhetjük meg, mert nem tudjuk biztosítani, hogy a felhasználók azokat a megfelelo struktúrában tárolják és a precíz archiválási követelményeket betartsák. Az adattárház feladata, bármelyik létesítményhez tartozó bármely nemu elektronikus dokumentációt nyilvántartson és kezeljen a WEB-es felületen keresztül. A rajztárház tehát nem más, mint egy intelligens állománykezelo rendszer, mely rendelkezik az állománykezelési alap és kibovített funkciókkal, valamint az állományokhoz kapcsolódó történéseket rögzíti. Ennek megfeleloen a háttérben egy tényleges állománykezelo (állományszerver) és egy adatbázis kombinációja áll.